En av de största konfliktfrågorna när det gäller vindkraft är att maskinhusen enligt luftfartverkets föreskrifter måste hindermarkeras för flygsäkerhetens skull. Detta innebär att vindkraftverk som är upp till 150 meter höga måste markeras med rött, medelintensivt, blinkande ljus. Om verken är högre än 150 meter måste de markeras med vitt, högintensivt s.k. blixtljus. Båda typerna av ljus kan upplevas störande i gryning, skymning och nattetid och orsakar mycket missnöje och oro bland närboende. Kravet på det vita blixtljuset har inneburit att vindkraftverk som är högre än 150 meter undviks trots att de kan vara effektivare i vissa terränger, främst i skog där turbulensen i vinden är hög.
För att komma åt problemet har en radarteknik utvecklats som innebär att hinderbelysningen tänds först när ett flygplan eller en helikopter närmar sig. I vindkraftsbranschen har det pratats exalterat om denna lösning ett tag, men vem trodde att den skulle accepteras av myndigheterna inom den närmaste framtiden?
Nu har Transportstyrelsen i Sverige för första gången godkänt användningen av Norska OCAS:s radarlösning för en vindkraftspark i Sverige. Detta kan innebära att ett stort orosmoment försvinner för människor som bor i områden där vindkraft projekteras.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar