2 maj 2011

Myten om fågeldöden

En ständigt återkommande diskussion i vindkraftssammanhang är fåglarna. "Fåglar flyger in i vindkraftverk mest hela tiden och blir till fågelköttfärs. Örnarna utrotas på grund av vindkraften. Och inte bara fåglar - fladdermössen dör också i mängder. Deras lungor sprängs av tryckförändringen i luften runt rotorbladen eller så blir det helt enkelt bara mos av kollisionen. Döda fåglar och fladdermöss ligger i drivor under vindkraftverken. Så måste det vara för det kan man se på Youtube."...ursäkta språket.



Så om vi tar det från början då. Nej, det blir inte massfågeldöd av vindkraft. Inte så länge vindkraften byggs på rätt platser - och det är extremt svårt att få tillstånd att bygga där det är olämpligt ur fågelsynpunkt. Många vindkraftsprojekt har lagts ner på grund av en eller annan rovfågel i närheten, vilket är befogat. Rovfågelarterna är de som har svårast att väja för vindkraftverken. När de jagar har de blicken fäst vid bytet på marken och riskerar att bli fågelköttfärs om de befinner sig nära vindkraftverk. Tyvärr finns det exempel på vindkraftetableringar mitt i häckningsområden för örn (bland annat i Norge) där ett stort antal örnar har dött av kollision med rotorblad. Dessa dåliga exempel är sorgliga men tyvärr lyfts de också upp som regel snarare än undantag. I Sverige krävs omfattande fågelutredningar för att identifiera häckningsplatser, födosöksområden och flyttsträck för ett stort antal fågelarter att en tillståndsansökan ens ska tas upp för beslut. 

När det gäller övriga fågelarter så finns det relativt färska studier som visar att fåglar ser vindkraftverk betydligt bättre än människor. Sjöfåglar vid Utgrundens Vindkraftspark i Kalmarsund ändrar flygriktning 1-2 km innan parken dagtid och 500-600 meter innan nattetid. Globalt dör i snitt 1-2 fåglar per vindkraftverk och år. I många länder utförs inga fågelutredningar innan vindkraftverken byggs varför denna siffra kan antas vara betydligt lägre i Sverige där etableringarna föregås av noggrann planering. 

17 feb. 2010, www.gd.se

Självklart skall fågelproblematiken tas på allvar, men den skall inte överdrivas. Kanske måste frågan framför allt sättas i relation till hur många rödlistade fåglar och rovfåglar som årligen dör på grund av andra orsaker som inte är lika påtagliga för oss, t.ex. habitatförluster, miljögifter, trafik och tåg. Under den gångna vintern har en stor mängd havsörnar strukit med på grund av att banverket låter påkörda älgar ligga kvar vid spåret alltför länge. Havsörnar slår sig glatt ner för en måltid - och ’smack’ så blir det örnköttfärs av dem när tåget kommer. Bara på sträckan mellan Gävle och Hudiksvall har nio havsörnar dött av denna orsak under vintern. Att då ett helt vindkraftsprojekt kan tvingas till nedläggning på grund av ett havsörnsbo kan kännas märkligt. Sett i det ljuset kan man tycka att banverket borde rensa bort sina påkörda älgar lite snabbare. 
  
Läs om hur vindkraften påverkar fåglar och fladdermöss i Naturvårdsverkets forskningsprogram Vindval

3 kommentarer:

  1. Tack för redogörelsen och statistiklänken! Bilen är väl den största orsaken till fågeldöd, om jag kommer ihåg min statistik rätt.

    Med vänlig hälsning,
    PMA

    SvaraRadera
  2. För att inte tala om hur många fåglar som stryker med pga klimatförändringarna, och som får bättre chanser att överleva just tack vare att vidkraftsteknik ersätter koleldning m.m. på många håll i världen! :D Bra blogg du har!

    SvaraRadera
  3. Jag är en av de sk Fågelvänner som ägnat tid åt att sätta mig in i frågan om vindkraft. I det civila har jag ägnat ett stort antal år i industrin med bla hantering av miljötilstånd.
    Jag noterar två saker: När det gäller vindkraft gäller omvänd bevisföring. Vindkraftexploatörerna behöver inte i lika stor grad som övrig industri visa att vindkraft inte medför skada, utan bevisbördan ligger på övriga delen av befolkningen som ev kan ha synpnkter av olika skäl allt från flora & Fauna till buller, och rent landskapsestetiska synpunkter.
    Eller kanske åsikten " Gärna vindkraft men inte vid just min somarstuga".

    Att föra fram argumenten att något annat är farligare kan få intressanta konsekvenser om det blir regel i miljöfrågor:
    Trafiken dödar ca 4% av vargarna årligen ( Skandulv 2008), då måste det vara OK att tjuvskjuta en till?
    Mitt enskilda avlopp släpper ut mindre skit i Östersjön är Pappersbruk X, alltså ska jag inte behöva göra något.

    Jag tror att vindkraftexploatörerna borde besinna sig lite och framför allt göra miljökonsekvensbeskrivningar värda namnet. Är ganska trött att se att man gjort fågelinventeringar vid ett tillfälle i utanför häckningstid och från detta ger ut en 8 sidig rapport i fyrfärg... Kvalitet, okunskap eller medvetet handlande? Undrar egentligen vilket som är värst? Och idag bedöms verken som enskilda verk eller mindre enheter. Vem ansvarar för helheten? Vad blir den totala konsekvensen av alla verk som planeras & projekteras? Förhoppningsvis försumbara konsekvenser men vem tar ansvaret för den bedömningen? Hittils har jag inte sätt någon övergripande redogörelse från vindkraftvännerna.

    Rätt placerad vindkraft kan vara ett bra komplement till nuvarande energisystem. Men har vi den kunskap idag som behövs för att avgöra var? Jag vill inte uttala mig om helheten men den lilla bit jag anser mig ha faktakunskap om gör mig oroad. För det är svårt att rätta till det som blir fel...

    SvaraRadera